Betartható újévi fogadalom: Idén jobban vigyázok a fogaimra, rendszeresen járok parodontológushoz!

Szinte mindenki megfogad valamit szilveszter éjjelén.

Sokan azt határozzák el, hogy le fognak fogyni, netán teljesen életmódot váltanak és sportolni kezdenek.

Persze, ezek a fogadalmak vagy sikerülnek, vagy nem.

Van azonban egy dolog, amit érdemes megfogadni és könnyű betartani is, ez pedig nem más, mint az, hogy rendszeresen eljárunk fogorvoshoz, parodontológushoz!

Fogaink – optimális esetben – egészen öregkorunkig velünk maradnak, érdemes tehát kiemelt figyelmet fordítani rájuk.

Ahhoz, hogy egészségesek és szépek legyenek, nem elég az időnkénti fogfehérítés vagy pár évente leszedetni a fogkövet.

A rendszeres parodontológiai ellenőrzés segíthet abban, hogy sokáig megőrizzük fogsorunk épségét.

Miért nem járnak az emberek parodontológushoz?

Nemhogy parodontológushoz, fogorvoshoz sem jár rendszeresen az emberek jó része.

Sajnálatos módon ugyanis tagadhatatlan az a tény, hogy sokan felnőttként– amennyire csak lehet – próbálják megúszni az ilyen vizitet.

Ennek sok oka lehet, például a gyermekkorban átélt – és azóta is feldolgozatlan – félelem a fogorvosi rendelőtől, vagy épp attól, hogy a végén kiderül, kezelésre szorulnak.

Sőt, nem ritkán azt gondolják, hogy a parodontológiai vizsgálatok és kezelések ára nagyon magas.

Éppen ezért vannak, akik csak akkor kérnek segítséget, amikor már csillagokat látnak a fájdalomtól.

Ezzel a módszerrel azonban nemcsak az a baj, hogy így ismét csak a kín kötődik a szakorvosnál tett látogatáshoz – és emiatt még kevésbé szeretnénk megismételni.

Az is vele a probléma, hogy mire a fogágybetegség eléri azt a szintet, amikor fájdalmat okoz, a gyógyuláshoz is több idő kell.

Miért kell parodontológus? Nem elég egy fogorvos?

Bár mindkét szakorvos a fogak egészségét hivatott védeni, a parodontológus mégis mást jelent.

Ő a fogágybetegségek kezelésével és gyógyításával teszi. Gondoskodik a fogíny épségének védelméről, annak érdekében, hogy fogaink sokáig a helyükön maradjanak.

Ráérősen támad a fogágybetegség

A parodontológiai problémák lassan alakulnak ki, a fogkőben megbúvó baktériumok idővel szaporodnak el annyira a számukra megfelelő közegben annyira, hogy fogágybetegséget okozzanak.

Eleinte „csak” egy kis fogínygyulladás jelentkezik, amit a legtöbben megpróbálnak speciális fogkrémek és szájvizek használatával kezelni.

Ezek a módszerek azonban nem hoznak valódi javulást, főleg akkor nem, ha a fogak fognyaki részén, illetve sok esetben az íny alatt megbúvó fogkő nem kerül rendszeresen eltávolításra.

Azt ugyanis a legalaposabb fogmosás sem képes eltüntetni, ha alkati hajlam vagy egyes ételek és italok fogyasztása felelős a kialakulásáért.

Miből sejthetem, hogy fogágybetegségben szenvedek?

A csúf igazság az, hogy Magyarországon a felnőtt lakosság körülbelül háromnegyede szenved valamilyen szintű fogágybetegségben.

Sokan azonban nem is sejtik, hogy bajban vannak, mert nem ismerik fel a tüneteket, vagy nem kötik össze a meglévő problémájukat vele.

A már említett fogínygyulladás önmagában is intő jel, ha idővel nem javul.

Az íny ugyanis begyulladhat a túl erős fogmosástól, de akár olyan ételektől is, melyek irritálják, például a pattogatott kukoricától.

Egyes gyógyszerek is okozhatnak átmeneti ínygyulladást, de ezekben az esetekben a kiváltó ok megszűnése után a helyzet normalizálódik.

Ha viszont bakteriális eredetű a gyulladás, az egyre rosszabb lesz, az így megduzzad, és könnyen vérezni kezd.

A lehelet pedig a fogmosást követően sem marad kellemes. Idővel a rágás is fájdalmassá válhat, és ekkor jut el az ember arra a pontra, hogy segítséget kell kérnie, mert „fáj a foga”.

Általában hatalmas meglepetés, mikor kiderül, hogy a ludas nem egy lyukas fog, hanem a begyulladt íny.

Egy másik gyakori tünet a fogkő újratermelődése, akár a leszedést követő néhány hétben is.

Emiatt az éppen gyógyulófélben lévő ínygyulladás ismét kiújul és a helyzet újra egyre rosszabb lesz.

A fogágybetegségnek van egy sokkal kevésbé ismert és meglehetősen furcsa tünete is.

Gyakran semmilyen más jel sem utal arra, hogy baj van, mint az, hogy egy-egy fog mozogni kezd. Ha ezt tapasztaljuk, érdemes mihamarabb parodontológushoz fordulni, mielőtt foghíjas lesz az ember!

Beszéljünk az anyagiakról, avagy a parodontológia ára

Magánorvoshoz járni sosem filléres mulatság, ezt mindenki tudja.

De, amikor elgondolkodunk azon, hogy egy-egy kezelés megéri-e az árát, érdemes számba venni azt, hogy mit nyerhetünk a kiadással.

A parodontológia ára nem magasabb egy jó fogorvosénál, csak azért tűnhet drágábbnak, mert, ha már kialakult, egy fogágybetegség kezelésére nem elegendő egy egyszeri alkalom.

Akár évekbe is beletelhet – a helyzet súlyosságától függően – mire a megfelelő eredményt eléri az orvos.

Azért, hogy ez a lehető rövidebb idő alatt valósuljon meg, érdemes akkor is elmenni parodontológushoz, amikor még nincsenek gyulladásra utaló tünetek, hiszen a fogkövet megfelelő gyakorisággal amúgy is le kell szedetni.

Ha pedig félévente nincs erre szükség, egy kontroll még kedvezőbb árú.

Ha félévente ellenőrizteted fogaid és fogínyed állapotát, megelőzheted a fogágybetegségek kialakulását, így kimondhatjuk, hogy a prevenció mindenképpen kevesebbe kerül, mint a gyógyítás.

Ha pedig mégis kialakul a fogínygyulladás, időben elcsíphető a rendszeres kontrollal és akár a gyógyszeres kezelés is elég lehet a gyógyuláshoz.

Ez legyen januárban az első!

Vagy legalábbis az első heti teendők egyike!

Ha már a január mindenkinek az újrakezdés időszaka, akkor épp jó arra is, hogy időpontot kérj egy parodontológushoz.

Nem kell félned, a szakorvos akkor sem fog ledorongolni, ha már évek óta nem jártál fogászaton vagy parodontológián, de nagy valószínűséggel egy fogkőleszedés javasolni fog, hiszen ezzel sok kellemetlenséget el lehet kerülni.

Végtére is egy új évtized kezdődik most el, érdemes az egészségünkre kiemelt figyelmet fordítani.

Konzultációért és a fentebb leírt problémák megelőzéséhez, vagy kezeléséhez jelezze időpontkérését az alábbi gombra kattintva.

KÉREK EGY IDŐPONTOT