A fogorvosi szaknyelvben gyökérkezelés alatt azt az általában több lépcsős beavatkozást értjük, mely során a fogban található ereket és idegeket (un. pulpaszövetet) eltávolítjuk és helyükre egy speciális tömőanyagot juttatunk.

Mikor van szükség gyökérkezelésre?

Szuvasodás és baktériumok

Amikor a szuvasodás elérte a pulpakamrát, és a baktériumok megfertőzték azt. A páciens érzékenységet és fájdalmat érezhet a fogban és körülötte. Ebben az esetben szükség lehet a kezelésre.

Baleseti sérülés

Ha a pulpakamra egy baleset következtében megnyílt, begyulladt, vagy az ér- és idegképletek felszívódtak, vagy a fog elhalt. A fog időszakos fájdalmat okoz, illetve melegre és harapásra egyaránt érzékeny.

Elhalt fogbél

Ha az elhalt fogbél gyulladást okoz a foggyökér körüli csontban, mely fájdalommal, olykor arcduzzanattal, illetve lázzal is járhat. Indokolt lehet a gyökérkezelés fogágybetegségek esetén, vagy korona készítésekor.

Gyökérkezelés VS foghúzás és hiányzó fog pótlása?

Sokszor felmerül az a kérdés, érdemes-e egy ilyen bonyolult hosszú ideig tartó, kérdéses kimenetelű kezelésbe belefogni. A válasz erre a kérdésre az, hogy igen, abban az esetben , ha ez orvosilag indokolt és a fog funkcionálisan még helyreállíthatónak tűnik a kezelést követően, illetve a gyulladás még nem terjedt ki a gyökér nagy részére. Foghúzást csak végső esetekben javasoljuk, ha a gyökérkezelés nem vezet eredményre.

Mi lehet a gyökérkezelés eredménye?

Megfelelő gyökértömés elkészítése után, pár hét vagy néhány hónap gyógyulási idő szükséges. Ha a Rtg felvételen látható gyulladás gyógyulásnak indul/ eltűnik, és a fog tünetmentessé válik a gyógyulás kijelenthető és végleges ellátás készíthető a fogra, mely betét vagy korona lehet. Sajnos előfordulnak olyan esetek, mikor a csatornák nem tisztíthatók végig vagy a gyökértömés elkészítése után sem szűnek a panaszok és a gyulladás nem múlik el a gyökér csúcsáról. Ilyenkor a fog eltávolítása indokolt.

Hogyan történik a gyökérkezelés?

• 1. Helyi érzéstelenítést alkalmazunk, hogy a kezelés fájdalommentes legyen.
  • 2. A fogorvos megnyitja a fogbélüreget. Ha a páciens fogán betét vagy korona található, abban az esetben megpróbálják azokon keresztül ellátni a fogat.
  • 3. Megkeresik a fog gyökércsatornáit.
  • 4. Ezután a csatornákból és a fogbélüregből eltávolításra kerül a fertőzött/elhalt fogbél és szövetek, speciális, pici tűkre emlékeztető eszközökkel.
  • 5. A gyökércsatornákat átmossák, gyulladáscsökkentő anyagot helyeznek bele, majd ideiglenes töméssel lezárják a fogat.
  • 6. Amikor a fog panaszmentes és a csatornák kiszáríthatóak, belekerül a végleges gyökértömés is a fogba. Ez teljes mértékben lezárja a csatonákat, így további baktériumok nem juthatnak oda be, illetve onnan ki

Fájdalommentes a gyökérkezelés?

A gyökérkezelés természetesen lehet fájdalommentes, különösen, ha a páciens időben jelentkezik panaszaival. Intenzíven gyulladt fogat nehezebb érzésteleníteni, de mindent megteszünk, hogy a páciensünk a lehető legkevesebbet érzékelje a kezelésből. Elhalt fog esetében általában még érzéstelenítő sem szükséges, hiszen az a fog már nem él, fájdalmat egyáltalán nem érez. Természetesen ilyen esetben is adunk érzéstelenítőt, ha ez a páciensünket megnyugtatja.

Amit a gyulladt fog gyökérkezeléséről tudni kell

Gyulladt fog esetén a páciensek általában nagyon erős fájdalommal jelentkeznek a rendelőben. Ilyenkor több adag érzéstelenítőre lehet szükség, hogy a fogat érzésteleníteni tudjuk. A gyökércsatornába a gyökérkezelés végén fertőtlenítő és gyulladáscsökkentő anyagot teszünk, hogy megszüntessük a gyulladást. Ilyenkor többször kell visszajönni ennek cseréjére. A gyökértömést akkor tesszük a fogba, amikor az már panaszmentes.

Hány alkalomból áll a gyökértömés folyamata?

A gyökértömés maga egy alkalmoból áll, viszont amíg a fog alkalmas lesz gyökértömésre, az több időt vehet igénybe. Akár 3-4 alkalom is szükséges lehet, hogy megszüntessük a gyulladást, de akár 1 és ugyanazon alkalommal megtörténhet a gyökérkezelés és a gyökértömés is. Teljesen egyéni és esetfüggő, hogy mikor ítéli az orvos a fogat megfelelőnek a gyökértömésre.

Mit lehet és mit nem gyökérkezelés után?

• Gyökérkezelés után enni akkor lehet, ha elmúlt az érzéstelenítő hatása.
  • Inni rögtön lehet gyökérkezelés után.
  • Gyökérkezelés utáni fájdalom esetén fájdalomcsillapító bevehető.
  • Ha a fájdalom nagyon erős, nem múlik, keresse fel fogorvosát, aki újra átfertőtleníti a gyökércsatornákat.
  • Ráharapásos érzékenység/fájdalom előfordulhat még gyökérkezelés után akár napokig is, ettől nem kell megijedni,de ennek folyamatosan csökkennie kell. Ha ez tartósan fennáll, keresse fel orvosát.

Fájdalommentes mosolyra vágyik?

KÉRJEN MÁR MOST IDŐPONTOT!