Akár egy rossz fog is kopasszá teheti az embert!

A kezeletlen fogászati gócok egyik tünete a hajhullás.

Gyermekként azt tanítják, hogy a féléves fogorvosi kontroll a javunkat szolgálja, hiszen így idejekorán kiderülhetnek egyes fogászati problémák és így könnyebb őket orvosolni is.

Sokan azonban mégis csak akkor kérnek időpontot a parodontológushoz, ha már csillagokat látnak a fájdalomtól.

Ekkora már olyan fokú gyulladás alakul ki a fogíny területén, amelyet akár heteken át szükséges kezelni.

Mégis, sokan csak ekkor jönnek rá, hogy egyéb más problémájukat is a fogágybetegség okozta.

Mikor gyanakodjunk arra, hogy fogászati góctól veszítjük el hajszálainkat?

Tavasszal és ősszel, valamint a várandósságot követően és a menopauza idején – a hormonháztartás változása miatt – a hajhullás intenzitása megnő.

Ha azonban egyik lehetőség sem áll fenn, viszont látványosan több hajszál marad a fésűben, mint korábban, érdemes ellátogatni a fogorvoshoz, parodontológushoz.

Igen gyakori jelenség ugyanis, hogy egy egyébként fájdalmat nem okozó – beteg fog a probléma okozója.

Az elhasználódott, megrepedt vagy kissé kilazult tömések, kisebb repedések a fogakon – melyeket például keményebb magvak rágcsálása okozhat -, vagy épp a korábbi gyökérkezelések, netán „csendben” elhalt fogbél mind tökéletes búvóhelyet biztosítanak a baktériumoknak.

Ha pedig ezek megtelepednek, azonnal elkezdik káros munkájukat, és ezután, ahogy elszaporodnak, gyulladásos gócot hoznak létre. Idővel ezek a baktériumok bekerülhetnek a véráramba is, majd a test legtávolabbi pontjaiba, illetve a belső szervekhez is eljutva, több másodlagos gócot hoznak létre.

Ugyanilyen fogászati gócpontok alakulhatnak ki „beragadt” bölcsességfognál, vagy a fogygyökérnél kialakult ciszta, illetve granuloma esetében is.

Ezek a gócok – első komoly tünetként – foltos vagy egyenletes hajhullást is, de idővel akár teljes kopaszságot is okozhatnak.

Így találja meg a parodontológus a fogászati gócot

Amikor felmerül annak gyanúja, hogy a szervezetben gyulladásos góc alakult ki és okoz különböző problémákat – a hajhullástól kezdve az ízületi fájdalmakon át a krónikus fáradtságig – a nőgyógyászati/urológiai és fül-orr-gégészeti góckutatás mellett a fogászati góckeresés is szükséges.

A vizsgálat során a fogorvos – vagy a parodontológus – apróra átnézi a szájüreget, hiszen akár a fogpótlások is okozhatnak ilyen problémát.

Ha nincs erre utaló jel, akkor egy panoráma röntgenfelvétel segítségével kideríthető, hogy mi lappang az íny mélyén, a fogak gyökerénél.

Legtöbbször könnyen gyógyítható a probléma

A parodontológus – ha már megvan a góc – mindent megtesz annak érdekében, hogy a gyulladt fogat megmentse, hiszen a foghúzás a legutolsó, amit lehetőségként számba vehet.

Ha szükséges, feltárja a korábbi gyökértömést vagy a fogban cserél tömést, de mindenképpen gyógyszeres, antibiotikumos kezelést ír elő. Általánosságban elmondható, hogy a góckezelést követő néhány héten belül pozitív változás áll be a korábban kialakult tüneteket tekintve.